30 december 2009

Kan iemand de VRT eens Wikipedia tonen aub?

Toen de islamitische aanslag op "Vlucht 253" van Amsterdam naar Detroit door alweer een alerte passagier verijdeld werd, vierde ik Kerstmis met enkele Engelse en Amerikaanse kennissen in Brussel. Zowel BBC als CNN waren duidelijk over de luchtvaartmaatschappij in kwestie: Northwest Airlines. Toen ik enkele uren later bij mijn ouders thuis voor de televisie zat en de VRT-berichtgeving over deze terreurpoging volgde, bleek de maatschappij plots Delta Air Lines te zijn. Ook in de dagen die daarop volgden, bleef de VRT voet bij stuk houden dat het om Delta ging. Foto's en beelden van het bewuste vliegtuig leken dat zelfs te bevestigen. Het leek me wel vreemd dat zowel BBC als CNN het bij het verkeerde eind zouden hebben, temeer daar mijn eigen summiere kennis van de luchtvaartindustrie mij ook vertelde dat Detroit-Wayne de hub is van Northwest en helemaal niet van Delta. Uiteindelijk bracht Wikipedia hier enig soelaas.

"He (the terrorist) then transferred to and left Amsterdam on a Northwest Airlines Airbus A330-300 twinjet, with 279 passengers, 8 flight attendants and 3 pilots aboard. (...) The aircraft of Northwest Airlines Flight 253 was painted in Delta Air Lines' livery, as Northwest is a wholly owned subsidiary of Delta."

BBC en CNN hadden het dus wel degelijk bij het rechte eind, en ook de - waarschijnlijk van BBC of CNN overgenomen - foto's en beelden uit de VRT-berichtgeving waren juist. Het was echter de berichtgeving van de VRT zelf die hier zéér zwaar in gebreke bleef. Zoals een eenvoudige kijk op Wikipedia, of op eender welke andere buitenlandse nieuwswebsite, ons immers toont, spreidt de VRT hier weer een latent gebrek aan fact-checking ten toon. De vlucht van Amsterdam naar Detroit waarop de moslimterrorist zijn ding deed, was helemaal géén Delta-vlucht, maar een Northwest-vlucht met een toestel in Delta-kleuren. Nu kan dit in jullie ogen misschien een verwaarloosbaar feit zijn, toch denk ik dat de VRT hier andermaal zwaar geblunderd heeft. Het is immers volledig vergelijkbaar met het benoemen van een Brussels Airlines-vlucht als een Lufthansa-vlucht.

8 Comments:

At 30/12/09 11:41, Blogger Vincent De Roeck said...

En de nonsensberichtgeving van de VRT ging gisterenavond ongestoord verder. In het journaal-segment over de gekke moslim die tot twee maal toe over de omheining van de luchthaven van Zaventem wist te klauteren op dezelfde dag toonde de VRT ons beelden van de luchthaven waarop duidelijk nog enkel SABENA-toestellen, zelfs nog sommigen in de kleuren van midden jaren 1990, te zien zijn. Het icoontje "archiefbeeld" lieten ze voor het gemak maar vallen. Alsof de kijkers een bende randdebielen zijn die je vanalles kan voorliegen en die je met aftandse beelden van meer dan tien jaar terug denkt te kunnen afschepen. Walgelijke praktijken bij de VRT. Privatiseer die handel, schaf de rommelprogramma's af en stur al het incompetent lui tuig dat daar werkt meteen de laan uit!

 
At 30/12/09 15:15, Anonymous Anoniem said...

Wie af en toe 'bladspiegel' van Koen Meulenaere in Knack leest, weet al geruime tijd dat men voor kwaliteit en degelijke berichtgeving allang niet meer bij de openbare omroep moet zijn.

 
At 30/12/09 16:41, Anonymous Anoniem said...

De VRT gebruikt inderdaad geregeld oude beelden zonder dat expliciet te vermelden. Vaak kan je dat zien aan de verouderde politie-auto's op de beelden, oude uniformen of beelden van recent gerenoveerde/heraangelegde wegen of pleinen. Verder kan ook het weer en de helderheid van de hemel een bewijs zijn om zulk bedrog te doorprikken. Ik weet wel niet of dit iets te maken heeft met het gebrek aan arbeidsethos op de redactie of gewoon met de beperkte budgetten van onze vaderlandse media. Bezondigen andere zenders zich daar trouwens ook niet aan?

 
At 30/12/09 16:57, Anonymous Anoniem said...

Wel, ik geloof dat beiden juist zijn.
Delta Air Lines heeft namelijk Nordwest overgenomen.

 
At 30/12/09 19:38, Blogger Vincent De Roeck said...

@ Anoniem

Het is niet omdat Delta Northwest overgenomen heeft dat het daarom om een Delta-vlucht zou gaan. Lufthansa heeft Brussels Airlines ook overgenomen, maar geen kat die vandaag zou durven beweren dat een Brussels Airlines-vlucht plots een Lufthansa-vlucht is.

 
At 30/12/09 19:39, Anonymous Anoniem said...

Op het internet worden er nog veel meer fouten gemaakt. HLN.BE spant daarin echt de kroon. Die plaatsen gewoon lukraak fotootjes bij hun schrijfsels.

 
At 30/12/09 19:46, Anonymous Anoniem said...

Privatiseren is je mantra maar het zou niet tot oplossingen leiden. De private speler zal immers uit de zelfde schare incompetente luie beroepsethiekloze journalisten haar personeel moeten kiezen ;-)

 
At 15/2/10 10:04, Anonymous Steven said...

Een beetje laat, maar toch... Delta heeft een tijdje geleden NWA overgenomen en is bezig met een fusie van de beide maatschappijen. De naam NWA zelf is zo goed als verdwenen. De enige reden dat er nu nog het verschil tss NWA & Delta aangehouden wordt in de vluchtnummers is het feit dat het luchtwaardigheidscertificaat van NWA nog loopt, eens dat vervallen is worden alle NWA vluchten ook in naam Delta vluchten.

 

Een reactie plaatsen

<< Home

<<Oudere berichten     Nieuwere berichten>>